SYSTEM MOTYWACJI W NASZYM PRZEDSZKOLU
W przedszkolu stosowany jest grupowy system motywacji, oparty o pozytywne wzmocnienia zachowań dzieci, poprzez docenianie, wyróżnianie czy nagradzanie. Wzmocnienia są zawsze sprawą indywidualną, tzn. że za to samo zachowanie różne osoby mogą być różnie wzmacniane. Rola wzmocnień w procesie wychowania oparta jest przede wszystkim na teorii Skinnera, który opracował zasady budowania systemu motywacji. Są one następujące:
- nagrody należy dobrać do zainteresowań i upodobań dziecka,
- łączyć nagrody społeczne z konkretnymi,
- stosować wzmocnienia zaraz po wystąpieniu zachowania pożądanego,
- przechodzić od nagradzania ciągłego do sporadycznego,
- unikać nadmiaru wzmocnień,
- dokładnie określić zachowania, które chce się wzmacniać (zmienić),
- nagradzać również próby wykonania czynności, wysiłek, a nie tylko efekt,
- zachować konsekwencję w stosowaniu wzmocnień.
Przykładowe wzmocnienia stosowane w systemie motywacji:
- Nagrody społeczne:
- pochwała bezpośrednia (indywidualna),
- pochwała pośrednia (przed grupą),
- pochwała przed rodzicem,
- pochwała przed dyrektorem,
- darzenie dziecka szczególnym zaufaniem, np. zwiększając zakres jego samodzielności.
- Nagrody rzeczowe:
- zabawa ulubioną zabawką,
- nagroda - medal uznania, naklejka, rysunek itp.
Ważne jest, aby dzieci wiedziały, że mogą otrzymać nagrodę za pozytywne zachowania. Wychowawcy powinni dopasowywać wymagania do wieku i dynamiki grupy. Zachowania podlegające wzmocnieniu, powinny być jasno określone. Można też w każdym miesiącu poddawać ocenianiu inne zachowania. np. w jednym miesiącu może to być odpowiednie zachowanie podczas zajęć (dzieci wykonują polecenia w ciszy, podnoszą rękę), w innym miesiącu może to dotyczyć np. zachowania przy stole.
Nauczyciel powinien stymulować ocenami w taki sposób, aby każde dziecko czuło, że ma szansę być wyróżnionym. Dla jednego dziecka wielkim sukcesem będzie spokojne zjedzenie posiłku, podczas gdy inne odczuje satysfakcję z samodzielnego założenia butów, więc należy je docenić w innych aspektach.